بوداپست

درباره شهر

مجارستان

مجارستان کشوری رنگارنگ و پر از سرسبزی است که با طبیعت بکر و چشم‌نواز و مردمان خونگرم و مهربانی که دارد، دل هر گردشگری را می‌برد. اگر برای رفتن به مکان‌های گردشگری زیبا و هیجان‌انگیز سرتان درد می‌کند، مطمئن باشید سفر به مجارستان می‌تواند شما را حسابی سر ذوق بیاورد. اما جاهای دیدنی مجارستان آنقدر زیاد است که اگر بخواهید همه جای آن را بگردید، ممکن است چندین هفته وقت شما را بگیرد.

بیایید مجارستان را بیشتر بشناسیم

کشور مجارستان

پایتخت مجارستان، شهر زیبای بوداپست است که در اروپای مرکزی قرار دارد. در زبان فارسی دری به مجارستان هانگری هم گفته می شود. جالب است بدانید که بوداپست، دو بخش با نام بودا و پست دارد که توسط رودخانه‌ای به نام دانوب به دو بخش مجزا تقسیم شده‌اند.

مردم این کشور گویش مجاری دارند و دین آن ها مسیحیت کاتولیک و پروتستان و حکومت‌شان جمهوری پارلمانی است. واحد پول مجارستان هم فورینت است.

سوغات این کشور جذاب و توریستی، پاپریکا یا ادویه فلفل دلمه‌ای، پارچه‌های دست‌دوز و گلدوزی شده، کریستال‌های رنگ و وارنگ Ajka و لباس‌های محلی مجارستان هستند که می‌توانید با خرید آن‌ها عزیزان خود را خوشحال کنید. هنرهایی مانند گلدوزی، سفالگری، حکاکی و موسیقی‌های محلی به خوبی فرهنگ‌های چندگانه این کشور را به تصویر می‌کشند.

مجارستان بالغ بر ۹ میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور پهناور از شمال با اسلواکی، از شرق و جنوب شرق با رومانی، از جنوب با صربستان و کرواسی و از غرب با اتریش، همجوار است.

این کشور متوسط اتحادیه اروپا، ۱۹ شهر دارد. در این بین آن‌ها شهرهای دبرتسن، سگد، میشکولتس، دیور و پچ از بزرگ‌ترین شهرهای مجارستان هستند. این کشور محصولات زیادی را به کشورهای دیگر صادر می‌کند که ماشین‌های کشاورزی، تجهیزات فنی، غلات و ابزارآلات صنعتی از مهم‌ترین آن‌هاست.

مجارستان به دلیل وسعت زیاد و اتفاقات تاریخی گوناگون، چندین فرهنگ و تمدن متفاوت را در خود جای داده است. این کشور مهد ادب نیز بوده است، تا جایی که نویسندگان مشهوری همچون شاندرو مارائی، ایمره کرتس، اشتوان ارکنی و ماگدا سابو را در خود پرورانده است. برخی از کتاب‌های این نویسندگان در ایران نیز ترجمه و چاپ شده است.

کشور مجارستان با دو رودخانه اصلی خود یعنی دانوب و تیسا به بخش‌های مهمی به نام فرادانوب، فراتیسا و میان‌دانوب یا تیسا تقسیم می‌شود. بخش اول یعنی فرادانوب که آن را با نام ترانسدانوبیا هم می‌شناسند، تمام مناطق تحت امپراطوری روم قدیم را شامل می‌شود.

در واقع فرادانوب محدوده‌ای از مرکز مجارستان تا مرز اتریش را در بر می‌گیرد. در این بین هویز که بزرگ‌ترین چشمه آب گرم و بالاتون که بزرگ‌ترین دریاچه جهان است، در این ناحیه قرار دارد. یادتان باشد حتما قبل از سفر به مجارستان ویزا بگیرید.

بهترین زمان برای سفر به مجارستان

پایتخت مجارستان

کشور مجارستان، آب و هوای معتدلی دارد. بنابراین زمستان سرد و مرطوب و تابستان گرمی دارد. پس برای سفر به مجارستان باید در فصل مناسب اقدام کنید. مثلا ژانویه سردترین ماه این کشور است که در آن برف زیادی می‌بارد.

به گفته متخصصان هواشناسی، در سال، مجارستان تنها کمتر از ۴۰ روز آسمان صافی دارد. از آن جایی که این کشور در تقاطع سه ناحیه قاره، مدیترانه و اقیانوس آرام قرار گرفته است، می‌توان تنوع زیاد در بارندگی سالیانه آن مشاهده کرد. به همین خاطر میزان بارندگی در غرب کشور نسبتا بیشتر است.

به طور کل دمای سالیانه در مجارستان بین ۱۴- تا ۳۶ درجه سانتی گراد تخمین زده شده است. این مقدار در فصل تابستان به ۳۰ درجه و در فصل زمستان به زیر ۳ درجه می‌رسد. به همین خاطر تابستان‌های مجارستان گرم اما بسیار شلوغ و پر ازدحام است. پاییز نیز فصلی دلپذیر و پر باران است و کسانی که عاشق باران هستند، سفر به مجارستان در پاییز بسیار پر خاطره خواهد شد.

فصل زمستان هم با بارش برف مجارستان را آذین می‌کند. بسیاری از افراد به دلیل کم بودن گردشگران در فصل زمستان به این کشور چهار فصل سفر می‌کنند. اما فصل بهار، بهترین فصل است. هم هوا متعادل و مطبوع است و هم هزینه اقامت در هتل و سفر هوایی برای شما به صرفه‌تر است.

جاهای دیدنی مجارستان و بوداپست

کشور مجارستان

کشور زیبای مجارستان به دلیل فرهنگ متنوع، آب و هوای معتدل و جاذبه‌های بی‌شماری که دارد هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است. شما در سفر به مجارستان علاوه بر لذت بردن از فرهنگ کهن و جاذبه‌های هیجان‌انگیزی که دارد، می‌توانید غذاهای لذیذ این کشور را هم نوش جان کنید و طعم و مزه بی‌نظیر آن را برای همیشه به خاطر بسپارید.

از طرف دیگر بوداپست، پایتخت مجارستان مخصوص افرادی است که عاشق تاریخ و معماری و عکاسی هنری هستند. به همین خاطر بوداپست مجارستان همواره یکی از پربازدیدترین شهرهای جهان است. محبوبیت این کشور تا جایی است که آن را با القابی همچون «قلب اروپا»، «ملکه دانوب» و «پاریس شرق اروپا» نیز صدا می‌زنند. آثار تاریخی موجود در این کشور در لیست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

حدس می‌زنم حسابی دلتان آب افتاد، پس بهتر است هرچه زودتر به سراغ معرفی جاهای دیدنی بوداپست مجارستان جذاب و زیبا برویم.

بنای پارلمان

سفر به مجارستان

این بنای بزرگ و زیبا در مجاورت رودخانه دانوب قرار دارد. امروزه این بنای خوش‌ساخت که بیش از صد دفتر پارلمانی را در خود جای داده، به یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی در سفر به مجارستان و بوداپست تبدیل شده است. بیش از هر چیز دیگری سبک معماری آن است که بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است.

سبک معماری احیای گوتیک باعث شده است، تا چهار نمای زیبا و با شکوه داشته باشد. این معماری زیبا در کنار رود دانوب و تلفیق آن با آرامش و آب زلال رودخانه، زیبایی چشمگیری به این سازه بخشده است. با اینکه اجازه تماشای تمام بخش‌های آن را ندارید، اما در صورت همراه داشتن کارت شناسایی می‌توانید از بخش عمومی آن دیدن کنید.

مشخصات شهر

کشور: مجارستان